Top 10 cele mai aglomerate metrouri din lume
Metroul este unul din mijloacele noastre de transport preferate atunci cand vizitam un oras nou, dar evitam totusi sa-l folosim la orele de varf. Am patit-o la Roma, unde am stat inghesuite ca sardinele, in niste mirosuri nu prea placute. Asa ca ne-am invatat minte si ne facem planurile de vizitare si in functie de cat de aglomerat banuim ca ar fi metroul la o ora anume.
Iar daca credeati ca metroul din Bucuresti se aglomereaza usor, think again. Vedem des la tv cate o stire cu aglomeratia de dimineata de la Victoriei, dar asta nu e nimic comparativ cu alte metrouri ale marilor orase ale lumii. Nu ne credeti? Cititi in continuare si o sa vedeti ce date impresionante am gasit.
Beijing, China
Beijing e cunoscut ca si orasul cu cel mai teribil trafic din lume, asa ca locuitorii sai s-au reorientat catre subteran. Bine, nici acolo nu stau foarte confortabil, dar zicem ca e mai bine decat sa fi blocat in trafic pe o autostrada cu 50 de benzi pe sens. Da, chiar exista autostrazi din astea si incidentul asta s-a intamplat in 2015. Metroul a fost deschis in 1969, are 22 de linii si 370 de statii.
In 2017 i-au trecut pragul 3,78 miliarde de oameni.
Shanghai, China
Considerat un metrou relativ nou, fiind construit in 1993, trenurile subterane din Shanghai bat recorduri in fiecare an. Devenit principalul mijloc de transport al locuitorilor orasului, are 15 linii ce insumeaza 389 statii, facandu-l cel mai lung din lume. Sunt deja in constructie inca 200 km, iar pana in 2020 se estimeaza ca metroul va avea 800 km.
In 2017 a plimbat nu mai putin de 3,536 miliarde de oameni.
Tokyo, Japonia
Cu o populatie de peste 9 milioane de locuitori, si aici ne referim strict la oras, nu la zona metropolitana, Tokyo este unul dintre cele mai aglomerate orase ale lumii. Metroul si-a deschis portile in 1927 si are 9 linii cu 179 statii. Indicatoarele sunt in japoneza, engleza, chineza si coreana, facandu-l foarte tourist-friendly.
In 2017 au fost raportati 3,334 miliarde de calatori.
Seul, Coreea de Sud
Constructia primei linii a metroului din Seul a inceput in 1971 cu ajutor financiar si tehnic din partea Japoniei. Oficial, din Sistemul Metroploitan din Seul fac parte atat metrourile, cat si trenurile de suprafata. Ca si la cel din Tokyo, atat indicatoarele cat si ecranele LCD ofera informatii in coreana, engleza si chineza. A fost votat ca fiind metroul cu cel mai bun sistem, avand o tehnologie avansata, cu 4G si wi-fi in toate statiile. Pana si scaunele lor sunt incalzite pe timp de iarna.
Datele din 2013 arata ca a a fost folosit de 2,619 miliarde de oameni.
Guangzhou, China
Inceput initial ca proiect in 1960, constructia a fost stopata de catre municipalitate din cauza problemelor tehnice si a lipsei de fonduri. Abia in 1997 intreg sistemul de metrou a fost gata sa-si primeasca primii calatori. Cu toate ca nu e atat de aglomerat ca a altor orase din China, avand 13 linii cu 231 de statii, metroul din Guangzhou a plimbat totusi 2,805 miliarde de oamneni in 2017. Pana in anul 2020 se estimeaza ca metroul va depasi 600 km, lucrandu-se deja la conexiuni si cu orasele invecinate.
Moscova, Rusia
Cel mai aglomerat metrou european este cel din Moscova, deschis in 1935 pentru locuitorii orasului si a zonelor limitrofe. Insumand 379 km, se afla pe locul 7 in lume in ceea ce priveste lungimea. Aici gasim si una dintre cele mai adanci statii de metrou din lume, aflata la 84 metri adancime. Totodata, statiile metroului din Moscova au un stil arhitectural grandios, cu multa marmura, tavane inalte, picturi si candelabre.
Metroul are 14 linii, 244 statii, iar in 2017 au fost raportati 2,442 miliarde calatori.
New York City, New York
Deschis in 1904, metroul din New York este unul dintre cele mai vechi din lume. Deschis 24 h/zi, este metroul cu cele mai multe statii din lume si leaga cartierele Manhattan, Brooklyn, Queens si Bronx. Trenurile au devenit sinonime cu performerii de strada, calatorii avand parte de mini concerte pe durata calatoriei lor. Totodata, metroul din New York mai este cunoscut si pentru locuitorii sai permanenti, sobolanii, cat si pentru mizerie si mirosul constant de urina.
In 2017 au folosit metroul 1,727 miliarde de oameni.
Mexico City, Mexic
Constructia metroului a inceput in 1969, deservind zona metropolitana a orasului. Este al doilea cel mai mare metrou din America de Nord, dupa cel din New York. Statiile metroului au o semnificatie importanta pentru istoria Mexicului, de la oameni, locuri sau evenimente marcante ale tarii. Fiecare statie are si un logo cu un deign minimalist. Aparute pentru prima data cu ocazia Jocurilor Olimpice din Mexic din 1968, acestea le ajutau si pe locuitorii orasului sa se orienteze. Cum la vremea aceea, mai bine de o treime din populatie nu stia sa scrie si sa citeasca, iar multi dintre ceilalti nu terminau liceul, logo-urile au facut orientarea lor mai usoara.
In 2017 au folosit metroul 1,628 miliarde de oameni.
Hong Kong, China
In 1967 a inceput constructia metroului din Hong Kong, ca urmare a aglomerarii tot mai mari a soselelor. Include atat metroul din suberan, cat si trenurile de suprafata, avand impreuna 161 statii. Este unul dintre cele mai precise metrouri din lume, cu 99,9% dintre trenuri ajungand la timp. Intarzierile de mai mult de 8 minute trebuie raportate Guvernului, cele de peste 30 de minute fiind amendate cu 1 milion HK$ (110.000 euro).
In 2013 au calatorit 1,6 miliarde pasageri.
Paris, Franta
Dupa Moscova, cel mai aglomerat metrou european este cel din Paris. Deschis in 1900, insumeaza 16 linii cu 303 statii. Este totodata si unul din metrourile cu cea mai mare densitate, avand 245 statii in 89 km2. Intrarile in subteran sunt unice si au fost influentate de arhitectura Art Nouveau, stil pastrat si dupa renovari. In 2016 a fost votat drept cel mai bun sistem de metrou din lume, cu toate ca nu este prea prietenos cu persoanele cu dizabilitati.
In 2015 au fost raportati 1,520 miliarde calatori.